Review van de Lists Module van Microsoft
Op dit moment wordt door Microsoft de nieuwe Lists module voor Microsoft 365 wereldwijd beschikbaar gesteld. Na de aankondiging in mei 2020 is het eindelijk zo ver dat we er een eerste blik op kunnen werpen.
Wat betekent dit voor gebruikers?
Voor gebruikers introduceert Microsoft hiermee de mogelijkheid om allerlei soorten lijsten te maken. Denk aan takenlijstjes, lijstjes met klanten of contactpersonen, checklists, inventaris of andere lijsten 🙂 Lijsten waar men vroeger wellicht Excel voor gebruikte. Reeds bestaande lijsten in Excel kunnen zelf gebruikt worden als basis.
Ook eerder gemaakte lijsten in Office 365 kunnen gebruikt worden in de Lists App.
Daarnaast biedt Microsoft een aantal sjablonen waarmee het makkelijk wordt gemaakt om Lijsten voor bepaalde doeleinden te gebruiken.
Lijsten kunnen in de eigen persoonlijke omgeving worden gemaakt en binnen SharePoint sites waar de gebruiker rechten heeft.
De lijsten zien er aantrekkelijk uit en kunnen eenvoudig worden uitgebreid via de activa interface.
Wat betekend dit voor techneuten?
Wie bekent is met SharePoint kent al lijsten, de module is eigenlijk niets anders dan een aparte interface voor de lijsten in SharePoint. Microsoft probeert hiermee wellicht bestaande functionaliteit opnieuw onder de aandacht te brengen. Immers gebruikers zien SharePoint vooral als een plek voor documentopslag.
Aan de URL in de browser kun je direct al zien dat het hier om SharePoint gaat, het laaste deel van de URL zorgt er voor dat de lijst in de Lists interface geladen wordt: “?env=WebViewList”
Haal je dit stuk weg, dan wordt de lijst gewoon in SharePoint weergegeven. Daarom zal het voor de doorgewinterde SharePoint consultant niet veel nieuws brengen.